Sv: Kanske HD-krasch
Det är knappast en hd-krasch, då skulle du inte ens få igång dos-läge.
Det finns några olika alternativ att testa:
Kör in Windows-skivan och gör en reparation av ditt windows (om du fick med en Win-skiva då du köpte datorn), då finns alla inställningar kvar och alla dokument som du hade sparat finns också kvar. Detta skulle jag försöka först. Tyvärr gör detta att du måste köra in alla uppdateringar till Windows efteråt.
Plocka ut hd:n och lägga in den i en annan dator som slav-hd, då är det bara att kopiera allt som finns på hd:n. Hade du ändå tänkt köpa ny dator så kan du ju sätta in den i den nya datorn och få allt flyttat dit på samma gång.
Köra en återställnings-cd om du har fått en sådan med datorn. Detta gör att du förlorar allt som fanns sparat under c:, kan med fördel kombineras med alternativ 2 om du vill testa att få igång datorn efter att du kopierat ut allt.
Jag har också sett ett alternativ där en återställnings-cd sparar alla dokument då den återställer till ursprungsskick. Detta upptäckte jag efter att jag kämpat och gjort backup på allt som fanns på hd:n. Jag har för mej att detta var på en nyare dator av fabrikat Compaq eller Fujitsu-Siemens men minns inte säkert. Man fick upp en text som förklarade att alla dokument lämnas orörda då cd:n kördes, i andra fall brukar man få upp en text som förklarar att allt försvinner. Det går att avbryta innan allt förstörs.
Mvh Janérik
|