Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-06, 20:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hemma från Kreta igen

Aha det hann jag inte läsa. Det är ganska kul när debattens vågor går höga och för mig är det här en mycket intressant fråga. När jag först läste Nilams inlägg tänkte jag att det är bäst att "tiga ihjäl eländet" men sen när inläggen började komma kändes det väldigt viktigt att markera att alla kroppar duger även om ex extrem övervikt naturligtvis är ett hälsoproblem samtidigt som undervikt och kroppsfixering är svårt för många tonårsflickor och unga kvinnor som försöker skapa en bra egen kroppsuppfattning och identitet i vårt bitvis väldigt förytligade och sexfixerade samhälle. Vem duger och vem ratas och vem sätter normen? Jag har i mitt tidigare yrkesliv haft förmånen att få arbeta med kvinnor och reproduktiv hälsa samt även som sexualrådgivare under en period som fortfarande får mig att reflektera över vissa fenomen i vår kroppsfixerade värld. Det är alltid svårt att formulera sina tankar på ett pregnant sätt och att inte låta allt för förnumstig men jag önskar att vi alla får bli lite friare, naturligare och mindre beroende av vad alla tycker.

Eva
Svara med citat