Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-06, 19:02
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hemma från Kreta igen

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Och min poäng är alltså att eftersom ingen enstaka person har rätt att avgöra vad som är rätt smak, stil eller tillräcklig hänsyn så gör man klokast i att titta åt andra hållet och inte ha så förbaskat många synpunkter på hur andra beter sig.
Jo, det finns en person som har rätt att avgöra vad som är rätt eller fel. Det är den Grek(inna) som vill ta sina barn till stranden där det mot dennes vilja finns bara bröst osv. Denna person kanske vill uppfostra sina barn i strikt religiös och moralisk anda, jag lägger inga värderingar åt något håll i detta, men det är mitt, ditt och alla andras ansvar att uppträda på ett sådant sätt att vederbörande kan göra det utan att det strider mot deras sätt och tankar.

Vi är där som gäster och ska uppföra oss, och anpassa oss efter de regler, skrivna eller oskrivna, som gäller där. Vad vi här hemma sedan tycker om bara bröst i Grekland är fullkomligt ointressant!!!! Det enda som betyder något är vad de som lever och bor där tycker!

Vi har ingen som helst rätt att ta med oss de seder och vanor som finns i Sverige och påtvinga andra människor i andra länder dessa. Däremot så har vi en skyldighet att ta hänsyn och anpassa oss till den kutym som råder i det landet vi besöker som gäster!!!!

Ärligt talat alla. Är det så svårt att förstå? Grekland är inte Sverige och våra värderingar kan skilja tämligen mycket i vissa fall. Och jag anser att vi som gäster där har ett stort ansvar att ta hänsyn till de värderingar som råder. Klarar man inte det så är det fortfarande IQ = Fiskpinne och har inte där att göra!

Sedan kan ju jag alltid titta åt andra hållet om jag har lust och orkar. Både där och här. Men jag kan inte acceptera att vi riskerar att begränsa rörelse- och handlingsfrihet för de som bor där pga vårt uppträdande. Det skulle vara riktigt förödande i längden.

Jag är född på 50-talet och kommer fortfarande ihåg när tidningarna skrev om när lokalbefolkningen på Grekiska öar gick till stranden och kastade färg på turisterna för att de uppträdde oanständigt...! Dvs utan Topp... Någon mer som kommer ihåg det? Just det kanske inte behöver återuppstå, men det hade kanske inte skadat om vi vore lite mer lyhörda för de direkta och indirekta regler som gäller där vi råkar befinna oss...

Visa hänsyn, uppträd anständigt och anpassa klädsel och uppträdande efter situation och plats! Ska det vara så svårt?????

Grrrrr.....

Peter
Svara med citat