Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
1) Prova att starta om i felsäkert läge, använd tangent F8 vid start av maskinen för att komma till den funktionen. Kör en start i felsäkert läge och låt maskinen bota klart, starta sedan om som vanligt Detta kan funka.
Eventuellt kan man gå in i kontrollpanelen (i felsäkert läge) och se vad som döljer sig där, om man ser något uppenbart fel. Ger någon komponent felmeddelande, tag bort den och starta om. Den kommer tillbaka då och förhoppningvis på rätt sätt.
|
Det är väl ung samma idé som skrev om ovan och det har fungerat för mig tidigare...
Citat:
2) Om man maskinen fortfarande inte vill och om ägaren kan lite om datorer (kräver att man lyfter på locket på datorn så att säga): Stäng av maskinen, plocka ut alla kort i slottarna utom det som behövs (grafikkortet). De som man kan försöka att ta ut tillfälligt är extra ljudkort, usb-ports-kort, etc. Starta om maskinen med minimalt antal grejer i sig och se vad som händer. Gissningsvis brukar detta funka, plocka sedan tillbaka kort efter kort (med avstängd dator och ett kort åt gången) och starta om. Bara en sån sak som att byta plats på kort i burken kan göra susen......
|
Äähhhhhhh...! Phuuuu.... Om jag varit extremt desperat hade kanske jag också gjort så här. För det är inte alls omöjligt att det kan avhjälpa felet! Men jag hade undvikit det i det längsta... Man måste intallera om varje kort man plockat ur! Och ev hämta hem nya drivrutiner osv...
De flesta komponenter idag är rätt okänsliga för statisk eletricitet, men det beror också på hur gammal datorn är.... Det kan krävas att man är jordad osv när man ska börja ratta med korten... Jag hade till varje pris försökt undvika att börja plocka ur kort...
Burken fungerade ju senast du startade den. Starta den igen och be en kort bön till Zeus, och några andra favoritgudar, att den fungerar igen och ta sedan direkt totalbackup på alla viktiga filer. Inte en, ta två...! "Blås" disken sedan och gör en total ominstallation... Det tar större delen av en dag att fixa men det är det värt. Efter det är burken ren igen... Under förutsättning att du inte råkat ut för ett HW-fel. Men det låter osannolikt som du beskrivit det hela.
Peter