Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-05, 22:02
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Björn Datordoktorn svarar:
Ja, det där har även jag drabbats av. Om man läser felmeddelandet står ordet "IRQ" i meningen. Det är inget fel i datorn egentligen, det är operativsystemet (Windows XP) som klagar. I det här fallet att interrupen (IRQ= Interrupt ReQuests) inte räcker till eller blir fel. (konflikt).

1) Prova att starta om i felsäkert läge, använd tangent F8 vid start av maskinen för att komma till den funktionen. Kör en start i felsäkert läge och låt maskinen bota klart, starta sedan om som vanligt Detta kan funka.
Eventuellt kan man gå in i kontrollpanelen (i felsäkert läge) och se vad som döljer sig där, om man ser något uppenbart fel. Ger någon komponent felmeddelande, tag bort den och starta om. Den kommer tillbaka då och förhoppningvis på rätt sätt.

2) Om man maskinen fortfarande inte vill och om ägaren kan lite om datorer (kräver att man lyfter på locket på datorn så att säga): Stäng av maskinen, plocka ut alla kort i slottarna utom det som behövs (grafikkortet). De som man kan försöka att ta ut tillfälligt är extra ljudkort, usb-ports-kort, etc. Starta om maskinen med minimalt antal grejer i sig och se vad som händer. Gissningsvis brukar detta funka, plocka sedan tillbaka kort efter kort (med avstängd dator och ett kort åt gången) och starta om. Bara en sån sak som att byta plats på kort i burken kan göra susen......

Jag har haft moderkort med 6 slottar som jag alla nyttjat, ex. extra ljudkort, nätverkskort, usb-kort, raid-kort. Ett äldre kort för Athlon XP har knasat med för mycket lull-lull i sig. Nu har jag ett nyare kort och det funkar som synes.

Det där som står om "dumpning av minnet" tror jag är att maskinen sparar information om i vilket tillstånd maskinen var i exakt när den kraschade. Bra information för en tekniker, kanske.
Svara med citat