Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Man hör så mycket snack om hur mycket bättre det är att kunna grammatik. Jag tillhör dem som alltid gillat grammatik och har lätt för den, och min bestämda uppfattning är att det har minimal betydelse för att lära sig klara vardagssamtal på ett nytt språk.
|
Där håller jag inte alls med. Grammatik är avgörande. Det du framför allt måste lära dig är tempus.
Om nån frågar "vad gjorde du i går" så svarar du "jag går och badar" om du bara lärt dig presens, vilket du alltid börjar med. I såna lägen blir samtalen snabbt väldigt komplicerade och framför allt blir de oprecisa. Den andre får inte riktigt koll på vad du faktiskt berättat.
Det är också grammatiken som gör att greker lägge märke till dig som "där är hon som talar grekiska". Stapla birra och eucharistå på varann kan vem som helst (om man inte säger ett öl, vilket man lätt gör utan grammatiken) men lär du dig att korrekt säga "jag skulle vilja beställa en sallad, en briam" osv - då har du redan där garanterat att du blir igenkänd och får trevligt bemötande nästa gång du kommer.
Min erfarenhet i Grekland är att det blev stor skillnad när jag började få koll på grammatiken. Min erfarenhet.
Ett annat sätt att göra stort intryck är att kunna skriva på grekiska. Åtminstone på öarna är det inte få som faktiskt själva har svårt att skriva korrekt så kan du det blir många jätteförvånade.