Citat:
Ursprungligen postat av Astri
Vi har også et gammelt hus (den eldste delen sto her i 1870) og vår erfaring er at vi ALDRI blir ferdig. Vi har lakket tregulvene. Det er det letteste å holde vedlike  .
|
Den första registreringen vi kan hitta på huset är 1888 och det dyker alltid upp nya renoveringsprojekt även om nuvarande projekt är av det större slaget; ny trappa, större kök och nytt badrum och tvättstuga
Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
...en annan variant att ta bort trä är att värma med varmluftspistol.Det är en mer skonsam metod, då lut, soda, etc. Kallpressad linolja duger bra att behandla trägolv med, sen tvättas det med såpa och då förtvålas ytan lite och blir tät.Mikke
|
Gasolbrännare använde jag i Grekland när jag tog bort färg från fönsterluckor och det fungerade bra. Har nu införskaffat en liten händig slipmaskin för att underlätta spackelslipning och putsning och den ska jag även använda till dörrarna innan målningen tar vid.
Vad gäller linolja har jag en fråga - Ska man använda enbart kallpressad linolja och/eller hälften linolja och hälften terpentinbalsam?
//Zanét