2006-07-23, 21:18
|
 |
|
|
Reg.datum: nov 2004
|
|
Sv: Nästa år blir det av!!
Citat:
Vilken/vilka ögrupper är de bästa att börja i om man är ny på båtluffandet?
|
Vanligast är Kykladerna, Dodekaneserna och Östegeiska. Enklast är, tycker jag, att man håller sig inom EN ö-grupp. Annars går rätt mycket tid till dyra båtresor.
Citat:
Hur många öar ska man då besöka för att hinna på 2-3 veckor?
|
Beror helt på hur man är - om man vill ta lång tid på sig på varje ö eller inte. Men flygplatsön plus två mindre öar är ett riktmärke för mig i alla fall, jag vill vara så länge som möjligt på varje ö.
Citat:
Vilken/vilka öar är de bästa som start och slutmål?
|
Samos, Rodos/Kos, Santorini och ön Aten . En bra variant är att ta olika start- och slutöar. Typ flyga ut till Samos och luffa ner till Rodos varifrån man flyger hem. Eller flyga ut till Santorini och luffa in mot Aten varifrån man flyger hem.
Citat:
Om man köper på plats - köper man då biljetterna ombord, eller har dem biljettkassor i hamnarna? Hur mycket kan en biljett kosta?
|
Man köper på båtkontoren i hamnen eller i byn. Det lönar sig ofta att fråga på flera kontor. Om kontor A inte har rätt färja kanske kontor B har den eftersom kontor B är de enda som säljer biljetter till just den båten.
Priserna beror helt och hållet på vilken typ av båt du åker. Långsamma stora färjor är billigare än små snabba katamaraner.
|