Ämne: Krigsmonument
Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-21, 10:38
Patrik Ss avatar
Patrik S Patrik S är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Krigsmonument

Citat:
Ursprungligen postat av Linkan
Åker till Kreta på torsdag den 27:e juli, har varit där fyra gånger tidigare.
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med en vägbeskrivning till det krigsmonument som tyskarna reste till minne av fallskärmsjägarna som dog under invasionen?.
Halloj!
Jag tror bestämt att du menar monumentet som finns i Chanias utkant, som vi hittade när vi var där i maj-05. Jag skrev lite om det i vår reseberättelse. (se länk; 7 maj, då vi även besökte Maleme)
På nästa sida finns även lite bilder från Souda Bay

(Klicka på bilden för förstoring)

Det är inte lätt att hitta och finns inte på några turistkartor (ligger vid vägen mot Platanias, någon km väster om Chania, Nya Kydonia tror jag att området heter). Anledningen är såklart att det restes av ockupationsmakten som en hyllning till "stortyskland" och som kanske kan bli ett vallfartsmål för folk som hyllar Adolf & Co. Olika manifestationer - senast vid den tyska krigskyrkogården i Maleme vid årsdagen av Operation Merkur, har också attackerats av antifascister och fallskärmsjägarmonumentet har undan för undan vandaliserats. Monumentet är tydligen så massivt byggt att det inte har gått att spränga. Hur som helst är det ett minne över krigets vanvett som tvingade massvis av unga män från båda sidor att offra sina liv.

Senast redigerad av Patrik S den 2006-07-21 klockan 10:57.
Svara med citat