2006-07-20, 20:33
|
 |
|
|
Reg.datum: feb 2005
|
|
Sv: Krigsmonument
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan
Tack för tipset, ska absolut åka dit också men det monumentet jag söker efter ligger närmare Chania om jag förstått det rätt ? Alltså ingen kyrkogård.
|
Dom allierades kyrkogård ligger i Souga-bukten, öster om och nära Chania. Om jag minns rätt, (var där för flera år sedan), finns också ett monument där. Men, det ÄR en kyrkogård också, ligger fantastiskt vackert, man kan nästan känna historiens vingslag faktiskt. Väl värd ett besök för den som är intresserad, och det verkar du att vara.
Ett av de monument jag känner till, utan kyrkogård, ligger nära byn Vianoss utefter vägen som är huvudväg utefter SÖDRA Kreta. "Uppfarten" från lilla kustbyn Arvi kommer upp precis där. Också en fantastiskt vacker plats,som ligger högt upp över kusten, med en makalös utsikt över hela Libyska havet. Monumentet består av flera grova pelarblock i marmor, samt statyer i brons. Man har också byggt ett litet kapell i natursten på platsen, kapellet fanns inte 1983 då jag var där första gången. Hela platsen är mer, hur ska säja, synlig och "tillrättalagd" nu med plats för bilar o.s.v. Men.....det är ju långt ifrån Chania
Jag fundera på vilket monument du kan "vara ute efter"
Det är de stupade tyskarnas kyrkogård som ligger väster om Chania, om dom striderna kan man läsa i boken:"Slaget om Kreta". Minns inte författarens namn tyvärr. Namnet på kullen och byn är detsamma, något på M.
Det finns många mer monument, på olika platser på ön, bl.a. i Kendaros som ligger på vägen ner mot Paleochora, där stod också hårda strider med motstånsmän inblandade. Kretensarna blev ju kända för att göra starkt motstånd och inte ge upp. Och priset var högt. Monumentet vid Vianoss är mera ett minne över de bybor som sköts ner av tyskarna därför att männen ansågs vara motståndsmän. Hela byn utplånades, även kvinnor och barn fick sätta livet till. Byn låg uppe i bergen, norr om den plats där monumentet är.
Hoppas att du finner det du söker.
/Birgitta
|