Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-20, 15:51
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Trasigt pass ? (gör inte som vi)

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
För tusende gången nu! Svenskt körkort gäller som ID vid utresa från Sverige. Det gäller inte som godkänd ID utomlands. Där måste du kunna visa Pass eller Nationellt ID! Så enkelt är det. Är det så svårt att förstå?
Käre Peter!
Det är tydligen en fråga som engagerar dig väldigt personligt och djupt!

Jag har nog aldrig påstått att du INTE kan resa ut från Sverige utan pass.
Men varför överhuvudtaget göra detta när man redan på förhand vet vilka problem i form av förseningar och extra förklaringar detta för med sig när
man måste förklara för en surmulen tjänsteman varför man reser utan pass

Sänder dig ett litet citat som du säkert redan kan i sömnen
CITAT:
Samtidigt innebär Schengen ett ökat samarbete för att bekämpa internationell brottslighet. Därför skärps kontrollen vid de yttre gränserna. Den yttre gränsen är gränsen mellan Schengenland och tredje land. Tredje land är alla länder utanför Schengen oavsett var i världen de ligger.
Du behöver alltså inte visa upp pass i passkontrollen vid resor inom Schengenområdet. Men du bör ändå ta med passet, eftersom du behöver kunna styrka din nationalitet när du befinner dig utomlands.
Enligt Schengenreglerna måste du styrka din identitet t ex när du bor på hotell, pensionat och camping i något annat Schengenland. Det innebär i praktiken att du behöver ha med dig ditt pass.
Kom ihåg att du måste visa pass om du reser till Storbritannien och Irland eftersom de har kvar personkontrollerna vid gränserna. SLUT CITAT.

Förresten ha en trevlig sommar! Själv ska jag ha fest på lördag och på söndag reser jag till Monaco och italienska rivieran, med pass förstås!
Svara med citat