Citat:
Ursprungligen postat av ricky
 Det är inte många år sedan min kompis fick hela planet försenat från Spanien eftersom han hade glömt passet i bagaget och bagagelastningen försenades för att han fick peka ut sin väska och ta fram sitt pass.
Han kom inte långt med körkortet kan tilläggas!
|
När passfriheten inom Schengen infördes, för några år sedan, kan jag hålla med om att det var många medarbetare, inklusive mig själv, som gärna ville se ett pass vid incheckningen. Det var säkert i den vevan någon ville se din kompis pass. I och med att man sedan byggde bort passkontrollen inom Arlandas Schengenområde blev rutinerna sedan mer inarbetade och förståelsen för passfrihet större.
Själva ID-kontrollen som flygbolagen kräver är faktiskt av senare datum och har införts och blivit mer rigid efter "NYC nine-eleven"
Den namnkontroll som långt tidigare gjordes vid incheckning av framförallt charterflyg gjordes många gånger för att det inte skulle uppstå problem där incheckade passagerare stod i passkontrollen utan pass (eller vad som är ännu värre för flygbolagen; ett pass i incheckat bagage). Då var man ju tvungen att passera passpolisen även vid utresa från Sverige, med fina stämplar mm i passet som bevis.
En annan sak som många inte känner till är att det är flygbolagens ansvar att passagerare som reser utanför Schengen har rätt dokument (pass-visum-returbiljetter etc) med sig. Passpolisen på Arlanda kollar bara att psgr har rätt utresedokument. Skulle psgr bli nekade inresa vid ankomst till "icke-Schengen" blir det returresa så fort som möjligt, på flygbolagets bekostnad. Dessutom drabbas de (flygbolaget) av ganska dryga böter. Därav kan det hända att flygbolagen har en egen extra passkontroll vid gaten, där framförallt visum, kontrolleras en extra gång. Särskilt vanligt vid avgångar till Moskva,St Petersburg och London. Vi skandinaver behöver ju som bekant inte visum till London men eftersom Arlanda (eller Köpenhamn för den delen) är en relativt stor transferpunkt för resande från Asien kontrolleras passen/Visum extra noga eftersom dessa passagerare inte går igenom någon annan passkontroll vid ankomst på ARN.
PS Ricky: Eftersom jag troligtvis inte sitter vid en dator på Lördag passar jag på att gratulera dig på födelsedagen. Hipp hipp Hurra.