Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Jag trodde jag visste rätt mycket om olika betämmelser kring resor, men detta har jag missat totalt! Informera mig nu, omedelbart och meddetsamma...  Är extremt nyfiken...
Räcker det med att visar ett intyg på att man har köpt en Schweitzisk armekniv, som man visar när man landat... Eller ska man joddla också...?  Tja, man får ju inte ha kniven på planet...
Peter
|
Schweiz har ett "special-Schengen-avtal" som gör att Du inte behöver pass för inresa till Schweiz. Däremot har nog 99 procent av alla psgr dit med sig sitt pass när de åker från Arlanda. Passkontrollen ska ju faktiskt passeras, men om man visar sitt boardingpass till ex Zürich eller Geneve är det OK med ID-kort.
Ett liknande avtal har Norge, som varken är med i EU eller Schengen. Sedan lång tid finns det ju passfrihet mellan de nordiska länderna men i tillägg till det kräver vi på Arlanda inte att "icke-EU/Schengen-medborgare, det som kallas "tredje-land" ska vissa pass vid resor till Oslo. Dessa avgångar går ju också från Schengenområden här på flygplatsen d.v.s ingen passkontroll ska passeras. Däremot kollar vi ID/Körkort för flygbolaget ska alltid ha 100 procent koll på att rätt passagerare kliver ombord.
Puh nu återgår jag till jobbet... Det är många ID-kort att kontrolera idag :-)