Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-20, 01:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Trasigt pass ? (gör inte som vi)

Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Lycka till säger jag bara

Prova gärna själv och se hur lyckad din semester blir
Ge dig Ricky! För att checka in behövs inte mer än Svenskt körkort eller ID. Dumt och märkligt! Men se utdraget jag hämtade från Luftfartsverket! Finns ovanför här i tråden.

Men för att komma in och vistas i ett annat land krävs Pass eller Nationellt ID! En ID-handling där din nationalitestillhörighet finns uppgiven! SteffTee har helt rätt. Att det i princip aldrig kollas när vi kommer från ett annat Schengenland är en annan sak! Så rent principiellt kan man åka från Sverige bara med körkortet. MEN. Skulle man hamna i en situation utomlands där fullständig identifikation krävs, och du bara har Svenskt körkort med, så kan man i värsta fall hamna i problem...

Jag ringde Apollo för ett par dagar sedan i en annan fråga, men tog upp detta också. Och jag fick detta till svar: Apollo rekommenderar alla att ta med Pass. Även om man har Nationellt ID-kort. Detta pga att Nationellt ID-kort inte "slagit igenom" inom hela EU ännu.

Legalt, och principiellt, så har SteffTee helt rätt! Men i praktiken fungerar ju inte allt som EU har tänkt... Det tar liksom lite tid... Som allt i Grekland...

Tyvärr flyger jag från Kastrup nästa gång, som vi fortfarande kallar det här nere, så jag kan inte kolla hur det fungerar... Men jag är rätt övertygad om att SteffTee har rätt bra koll på läget...

Peter
Svara med citat