Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Klart dom kan men varför ha strängare krav än lagen kräver. Knappast i Grekland. Min tolkning är att frågeställaren Milla? saknade B körkort och därför inte uppfyllde lagkravet.
|
För att de är rädda om sina fordon naturligtvis. Ett sönderkörd moppe kostar att laga eller ersätta och orsakar ett inkomstbortfall under den tid den är obrukbar. Med stor sannolikhet ser de ett samband mellan antalet reparationen och kör-erfarenheten hos kunderna.
Vad gäller Milla så tror jag att det var precis tvärtom - hon har antaligen B-körkort och fick därför hyra bil som hon ju säger att hon gjorde, men inte A-körkort och blev därför nekad att hyra tvåhjuligt motorfordon. Av hennes inlägg får jag uppfattningen att det inte var en "vanlig" moped hon ville hyra utan en som kräver moppekörkort. Jag har hört att sådant numer är ett krav i alla eu-länder (har dock inte kollat uppgiften).
För övrigt kommer A-körkortet att ändras igen nästa år, i Sverige alltså. Jag vet inte hur det är i Grekland, men jag antar att man ska räkna med att kraven kommer att öka ytterligare vad gäller att köra/hyra motorcykel även där. Reglerna skärps inom EU, förarna ska ha mer erfarenhet och kunskap, för att förhoppningsvis minska det stora antalet svåra olyckor.