Ni blev engagerade, alla ni som skrivit sedan i går

Vi blev rätt iskalla hur som helst, vid gårdagens frukost och rent instinktivt insåg vi att vi i alla fall skulle kolla med den lokala polismyndigheten. Det blev som jag skrev den reaktionen att "ja med de här passen kommer ni inte att komma in i Grekland". Om det stämmer eller inte på grund av den ena eller andra orsaken (paragrafrytteri eller ren och skär slöhet av grekisk passkontroll) är för oss helt ointressant eftersom vi är tämligen "lydiga" och ser en risk att råka ut för något som en orsak till att i förväg rätta till det hela.
Att killen i polisens reception i Uppsala säger det han säger har vi ju faktiskt inget intresse att kontrollera. Okej, det jobbar en hel hoper "aspiranter" där (åtminstone ser de ut att vara det då jag kan ana deras ålder) och svaret fick mig att ta det säkra före det osäkra. Resultatet blev att det fixade sig helt kostnadsfritt (förutom 4 x 90:- i busskostnad) och en anledning att reklamera de trasiga passen.
Och precis som Zanet skriver är jag helt inne på samma linje att säkerheten på olika sätt är det intressanta i sammanhanget. Om man verkligen skulle få problem med trasiga pass när man står där och ska flyga iväg, eller ska in i annat EU-land (oavsett Schengen-tillhörighet eller inte) är jag inte heller intresserad av eftersom jag vill eliminera den egna risken, som vi gjorde i går.
Kanske överreagerade vi ? Kanske är trasiga pass trots allt inte ogiltiga ? Kanske det behövs ännu tydliga regler ?
Hasse