Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2006-07-11, 14:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hänsynslös behandling av resenärer!

Så här skrev Expressen igår:

Dina rättigheter som passagerare
I februari 2005 infördes en ny EU-förordning för att stärka flygpassagerarnas rättigheter. Avser flygningar inom unionen. Bedrivs trafiken av ett EU-bolag gäller den även flygningar som startar i ett land utanför EU och går till flygplats inom unionen. Här är innebörden i korthet:

Nekad ombordstigning
Är planet överbokat och du nekas att kliva ombord måste flygbolaget ersätta dig med:

250 euro för flygningar som är 1500 km eller kortare.

400 euro för längre flygningar inom EU och för andra flygningar 1500-3500 km.

600 euro för flygningar längre än 3500 km utanför EU.

Flygbolaget måste ge dig:

Möjlighet att välja om du vill ha pengarna tillbaka för biljetten eller alternativ transport till den slutliga destinationen.

Måltider, förfriskningar, vid behov hotellrum (inklusive transfer), möjlighet att ringa nödvändiga samtal.

Inställda flygningar
Flygbolaget som ställer in flygningen måste ge dig:

Chans att välja om du vill ha pengarna tillbaka för biljetten eller alternativ transport till den slutliga destinationen.

Måltider och förfriskningar, hotellrum vid behov (inklusive transfer), möjlighet att ringa nödvändiga samtal.

Kraftiga förseningar

Vid uppskattade förseningar på två timmar eller mer (flygning upp till 1500 km), tre timmar eller mer (längre flygning inom EU och färder 1500-3500 km) eller på fyra timmar (över 3500 km) eller mer för flygningar utanför EU har du rätt till:

Måltider, förfriskningar, vid behov hotellrum (inklusive transfer), nödvändiga telefonsamtal.

Vid dröjsmål på fem timmar eller mer måste flygbolaget också erbjuda dig att få tillbaka pengarna för biljetten.

Om du inte kompenseras på riktigt sätt:

Kontakta flygbolaget omedelbart och kräv en skriftlig förklaring.

Vänd dig till en konsumentvägledare för hjälp.

Gör en anmälan till allmänna reklamationsnämnden om du inte är överens med flygbolaget.

Kontakta även konsumentverket om flygbolaget brister i information eller har villkor som inte stämmer med förordningen.

Fullständiga villkor om flygpassagerarnas rättigheter kan laddas ner på: www.konsumentverket.se

Artikeln finns med idag också, långt ner expressen.se

Peter
Svara med citat