"Krågebollar" Ursäkta min förskånskade stavning av detta ord
Låter som att denna sak ser ut som ett Skatbo eller liknande! Gissar även jag att det är "Sjöborre" som menas! Jo kliver man på en sådan kan det sluta med sveda och värk! Badar man på platser med stenig botten kan man trampa på en av dem och sticka sig på dess taggar!
Däremot tror jag att risken för att bli stungen av en Geting "Veps" är försvinnande liten. Chansen att bli biten av en orm måste ses som nästan obefintlig. Jag har tillbringat mer än 1 år i Grekland som turist och har aldrig någonsin bitits eller stungits av elaka kryp! Med undantag av en del Myggor, nog så iriterrande
Skulle tro att det finns mycket större chans att bli ormbiten, fjärsingstungen, Getingstungen osv, här hemma i skandinavien än det är att bli det i Grekland
Människor som är rädda för getingar har ett sätt att bemöta dessa kryp med viftningar och slag och därför blir de stungna. Låter man dem vara ifred så gör dem dig inte något ont! Ingen geting vill sticka någon i onödan, för de vet att detta troligtvis orsakar dess död!
Mvh
GetingYeasou