Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-06, 22:47
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kaos i Kastrup

Nu är det inte bara strejk som är problemet, men för lite säkerhetspersonal, nya regler och sjukdom bland personalen.

Enligt flygplatsdirektören är problemet att det tar för lång tid med incheckningen (1½ timme) och det är resebolagens ansvar, enligt samme direktör. I kvällens interview på nyheterna lovade han att säkerhetskontrollen ska klaras på ca. 10 min., eller högst ½ timme, och han menade det var överdrivet att be resenärerna komma till Kastrup 2½ timmar före avresa. 2 timmar ska vara tillräckligt nu i helgen, sa han.

Tar det 1½ t. i incheckning och upp till ½ t. i säkerhetskontrollen, så kan inte jag se att 2 timmar räcker.

Man skyller alltså lite på varann, men kaos det har det varit i denna veckan. Många har som sagt fått åka iväg utan bagaget (det är nämligen även det som varit problemet, bagagebanden har bränt ihop i värmen, men man har nu satt upp fläktar för att hålla lägre temperatur).

Några har fått åka hem igen efter att ha väntat i timmar och missat flyget och även nästa. Andra har haft tur, jag läste att ett flyg till Kreta hade väntat på passagerarna i 2½ timme, men det kan man ju inte satsa på! Det kan inte heller ha varit kul för de andra passagerarna, som skulle vänta så länge.

Det måste dessutom ha varit olidligt hett att stå i dessa köer och vänta om inte luftkonditioneringen funkar ordentligt. Utanför mitt köksfönster (mot norr!) var det 33 grader här i eftermiddags!

För övrigt så slutade ovannämnda interview med att flygplatsdirektören sa att han inte ville citeras för något han aldrig sagt och så ville han inte prata mer med den journalisten - och så gjorde han en handrörelse som om han "klippte till" honom, eller kanske "bara" mikrofonen! Verkligen pinsamt.

Själv skulle jag åka ut på Kastrup 3 timmar innan avresan och även lägga något av bagaget i handbagaget! I alla fall badkläderna!
Svara med citat