Nu är det inte bara strejk som är problemet, men för lite säkerhetspersonal, nya regler och sjukdom bland personalen.
Enligt flygplatsdirektören är problemet att det tar för lång tid med incheckningen (1½ timme) och det är resebolagens ansvar, enligt samme direktör. I kvällens interview på nyheterna lovade han att säkerhetskontrollen ska klaras på ca. 10 min., eller högst ½ timme, och han menade det var överdrivet att be resenärerna komma till Kastrup 2½ timmar före avresa. 2 timmar ska vara tillräckligt nu i helgen, sa han.
Tar det 1½ t. i incheckning och upp till ½ t. i säkerhetskontrollen, så kan inte jag se att 2 timmar räcker.
Man skyller alltså lite på varann, men kaos det har det varit i denna veckan. Många har som sagt fått åka iväg utan bagaget (det är nämligen även det som varit problemet, bagagebanden har bränt ihop i värmen, men man har nu satt upp fläktar för att hålla lägre temperatur

).
Några har fått åka hem igen efter att ha väntat i timmar och missat flyget och även nästa. Andra har haft tur, jag läste att ett flyg till Kreta hade väntat på passagerarna i 2½ timme, men det kan man ju inte satsa på! Det kan inte heller ha varit kul för de andra passagerarna, som skulle vänta så länge

.
Det måste dessutom ha varit olidligt hett att stå i dessa köer och vänta om inte luftkonditioneringen funkar ordentligt. Utanför mitt köksfönster (mot norr!) var det 33 grader här i eftermiddags!
För övrigt så slutade ovannämnda interview med att flygplatsdirektören sa att han inte ville citeras för något han aldrig sagt och så ville han inte prata mer med den journalisten - och så gjorde han en handrörelse som om han "klippte till" honom, eller kanske "bara" mikrofonen! Verkligen pinsamt.
Själv skulle jag åka ut på Kastrup 3 timmar innan avresan och även lägga något av bagaget i handbagaget! I alla fall badkläderna!