Jag har tältat väldigt mycket i den grekiska övärlden, både på camping och som vildcampare på stränderna - det var visserligen på 80-talet men det förekommer ju fortfarande på öarna. 2003 bodde jag på camping (Naxos) hyrde då en bungalow. Det är billigt att tälta och campingplatserna ligger alltid nära havet. I augusti har grekerna självasemester och det är popuärt bland ungdomarna att campa. man får räkna med gitarrmusik till sent in på nätterna, mycket rökande och krökande fast på ett kul sätt. Inte riktigt den bild man har av ungdomar på svensk midsommar camping. det är billigt att hyra boende på camping, på Naxos kostade en bungalow 15-20 E, utanför kostade ett rum 40-60 E. Jag föredrar att INTE hyra med AC - luften blir för kall och torr och man drar snabbt på sig en förkylning i värmen dagstid. Sov med öppet fönster och ta med ett myggnät från sverige - urmysigt när man knutit fast det i sängstolparna (glöm inte extra lina för det ändamålet). Det är svårare att hitta lediga rum på charter öar - boka några nätter i förväg hemifrån och vandra runt på plats och hitta det perfekta boendet. Eftersom ni inte ska luffa runt på flera öar så är mitt råd att sova i säng. Alltså rum. På tal om att sova på stranden:
Vi sov faktiskt en natt på stranden med barnen 2003 (8, 9 år) på Naxos. Vi kom sent på natten och hade ryggorna som "väggar", handdukarna som täcken, och två loppiga hundar som polare. det var faktiskt riktigt skoj! Bageriet öppnade kl 6 och vi åt varmt bröd med vatten på en öde stand i soluppgången. Ingenting är omöjligt - bara ta det med ett leende
...det är dock bekvämare att hyra rum när man reser med barn.
Lycka till med resan!