Citat:
Ursprungligen postat av Cicci
Ägaren ville ha för 2-3 dagar, men maken hade glatt betalat in för 5 dagar.
|
Om man beställer rum från Sverige krävs det ofta någon form av handpenning eller Visanummer. Om man inte är känd på stället. Men man ska aldrig betala för mer än 2 nätter även om man planerat, och ev bokat att stanna längre. Trist för er och det blev en dyrköpt erfarenhet... Du har min tillåtelse att skälla lite på maken...
Citat:
Ägaren vägrade att betala tillbaka något av det vi betalat i förväg...
|
Ni har ju försatt er i ett dåligt förhandlingläge när ni bokat OCH betalat för 5 nätter... Hade han velat hade han naturligtvis kunnat betala tillbaka, men teoretiskt sett kan han tackat nej till någon annan bokning pga er...! Så helt fel har han inte, och ni har satt er i en dålig situation. Bokar du ett hotellrum i Sverige i 5 dagar åker du nog på att betala för den tiden också...
Citat:
Att vi "la beslag på nyckeln" till lägenheten vi betalat för orsakade ett smärre vansinnesutbrott hos ägaren, som hotade med polis!
|
I det läget har ni redan en konflikt med ägaren som är lite svår att hantera. Men NI skulle ha hotat med att kalla på polis när han krävde tillbaka rummet i förtid som ni redan betalt för. Han har inte att göra med om ni vill bo på två hotell!
Många tycker det är obehagligt att ha att göra med polisen i ett "okänt" land, men i de absolut flesta fall så är de bra att ha att göra med. Det finns även en "turistpolis" i Grekland som är till för att hjälpa turister. Hamnar man i en besvärlig situation ska man inte tveka att säga att "då ringer vi väl polisen då...". Grekerna vill normalt sett helst undvika polisen mer än ni vill...

Så då brukar det lösa sig.
En annan sak är att vi i Norden inte är vana vid är att Greker "låter" väldigt mycket när de blir arga eller irriterade. Vi är lite mer dämpade. Men de skäller värr än de bits! Jag har sett "min" hotellvärd under 25 år få vredesutbrott så jag har trott han skulle riva hotellet, men efter 3 minuter sitter han lugnt och ler och dricker en öl och är som vanligt... Men det är svårt att vänja sig vid. Han skällde på mig och annan stamgäst för 12 - 13 år sedan och jag glömmer det aldrig!!!!

Vi lovade dyrt och heligt att vi aldrig skulle försöka smuggla in en hund på hotellet fler gånger...
Peter