Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-27, 23:54
mkh mkh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006
Standard Sv: mkh hallåå: Berätta om Azorerna!

Ja var ska jag börja...

Det är helt fantastisk natur. Man är inte utvilad efter en vecka, det är så mycket att se... Bubblande lera, bad i varma källor, kraterkanter att vandra/klättra nedför, hortensiahäckar, svarvita kor som betar där man tycker att det är ett stuuup, GRÖNSKA som man aldrig upplevt den förr.
Så här kan jag hålla på länge...

Jag måste komma med några brasklappar också:
Portugiser från Azorerna är inte som Greker - det hålls på stilen, linneservetter, glassiga hotellfoajeer, inget vin i duralexglas där inte. Det är ett varmhjärtat folk, men lite stramt.

Vädret är inte som i Grekland. Det känns som om varje dag har alla väder. Vi har varit där i September och Augusti. Augusti var varmare, men någon regnskur kom det varje dag (fast det var så varmt att det inte behövdes regnkläder). Det var för det mesta "shorts och t-skirtväder".

Låt inte detta hindra er nu! Det är så sevärt!

Jag har varit på Sau Miguel (huvudön, det finns 9 öar). Vi har åkt charter dit med STS-solresor. Vi har bägge gångerna bott utanför huvudstaden och haft hyrbil hela tiden (jättedyrt, men värt varje krona). Andra gången hade vi halvpension. Det låter lite larvigt, men det gick så mycket energi åt till att hitta mataffärer och resturanger. Det är lätt inne i Ponta Delgada som huvudstaden heter, men inte utanför och vi ville bo ute i det gröna. Det är inte turistanpassat ÄN. På gott och ont, men det byggs för fullt för mer turister. Men än så länge är det väldigt småskaligt, när vi åkte första gången (2000) fanns det 2000 hotellsängar och 100 000 innevånare (och 200 000 kor) på ön, 1 mil bred och 6 mil läng. Nu har det säkert flerdubblats, men är ju fortfarande väldigt lite.

Jag kan för mitt inre se utsikten uppifrån ett av kratermassiven ut över ön, man ser molnen samla sig över nästa kratermassiv och slätten däremellan till höger ser man Atlanten vid nordkusten, till vänster Atlanten vid sydkusten. Vetskapen om att oceanen bara breder ut sig ända till polerna är så mäktig.

Nästa gång blir det flygluffning mellan de andra öarna, men det kostar en del och det finns ju så mycket man vill göra så det dröjer nog.

Fråga gärna mer!

/Marianne
Svara med citat