2005-05-13, 10:56
|
 |
Admin
|
|
Reg.datum: nov 2004
|
|
Sv: Dyrt boende överallt i augusti???
Citat:
Ursprungligen postat av JanssonJunior
Ärligt talat, jag är väldigt förvånad över priserna som diskuteras här på Kalimera.. Försöker folk mörka eller har vi bara HEEEEEEELT olika uppfattning om vad som "duger"? I september räcker 50 euro i två-tre nätter för mig..Mvh
|
Kände att jag måste förklara varför vi betalade så mycket i september förra året. Jag vill ju helst inte betala 50 € för ett rum, det vore naturligtvis roligare med 25 €.
Kea: 50 €
Vi kom till Kea en fredag någon timme innan det blev mörkt, vi hade aldrig varit på Kea tidigare, från färjan vällde det av helgfirande greker, vi var de enda utlänningarna. Det fanns inga rumsuthyrare i hamnen så vi gick runt och letade själva. Nästan allt var fullbokat. Efter 1 timmes letande (hamnbyn Korissia är inte stort, som Katapola på Amorgos) hade vi hittat boende på tre olika ställen; prisförslagen var 120 €, 80 € och 50 €. Det blev mörkt, det var blåsigt och kallt och vi var trötta efter en lång resa (hade flugit från Stockholm på morgonen). Så vi såg ingen annan utväg än att ta rummet för 50 €.
Kithnos: 35 €
Efter en jobbig båtresa i halv storm (stora förseningar) kom vi till hamnen på Kithnos 01.30, kallt, blåsigt och mörkt. Av gick vi två svenskar och ett cykelsällskap från Tyskland (de skulle campa på andra sidan ön), inga rumsuthyrare mötte båten, ska jag vara riktigt noga så fanns det inte enda människa i hamnen, frånsett killen som tog emot tamparna när båten la till. Vi gick moloket mot den (då) ogästvänliga byn, vi beredde oss på att sova ute, då kom killen som tagit emot färjan och frågade om vi letade rum (!), nej sa vi, vi ska ta ett snabbdopp hamnen och sedan lägga patiens. Skojar bara, vi nästan kramade honom, självklart tog vi rummet. Vilket vi aldrig skulle ha gjort om inte omständigheterna var som de var. Rummet var uselt och inte värt mer än 10 €. Men just då var det inte läge att pruta, eller leta något annat boende.
Serifos: 45 €
Anlände Serifos i dagsljus, möttes av rumsuthyrare i hamnen, men valde ändå att leta boende på egen hand, vilket vi gjorde en knapp timme. Av någon anledning hade många pensionat redan stängt för året, fick senare höra av säsongen på Serifos var väldigt kort. Vi tittade på två pensionat, inget av dem var bra, ett kunde jag jämföra med boende jag haft i Indien. Det stank! Slutligen hittade vi vårt drömboende uppe på en kulle med djävulsk utsikt över Livadibukten, två rum och kök, trevliga ägare, rent och fint. Fick ett pris på 55 €, men lyckades snygga till det till 45 €. Mycket pengar, men faktiskt värt vartenda öre.
På Serifos skulle vi säkert ha hittat billigare boende, men efter att ha sett detta för 45 € kunde vi inte tänka oss något annat. Priserna på Kea och Kithnos var inte mycket att göra åt, betala eller sova ute.
En annan sak JanssonJunior, är ju att vi är två om notan, jag skulle inte heller kunna tänka mig att betala 50 € om jag reste själv.
Janne / KALIMERA
|