Ämne: Skräp
Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-17, 00:01
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Skräp

Vill berätta om när jag var på ASPRONISI. Jag har i en tidigare tråd brättat att jag var medbjuden till den lilla ön Aspronisi runt 1999, för att jaga kanin. Lyckligtvis var där ingen kanin som ville bli skjuten den dagen.
Aspronisi ligger i gattet mellan Santorini och Thirasia. Ön ser ut som ett upp och nedvänt strykjärn till formen. Denna lilla ö är privatägd så det finns inga eller väldigt små möjligheter att besöka ön. Jag var medbjuden dit av folk som har rätt att nyttja ön för jakt och vad det nu kan vara för anledningar. När jag och min vän Fani (Fani är jägare, då cirka 70 år) kom upp på översidan av ön så var det första jag såg, en hel massa skräp. Jag har aldrig sett så mycket tomma cigarettpaket, avskjutna hagelpatroner och all sköns tomförpackningar. Ojojoj, tänkte jag, denna ö är bara tillgänglig för lokalt folk, men ändå så ser den ut som en soptipp!
Nu har jag lärt mig att den moderna greken har den tanken att, om jag släpper mitt tomma ciggpaket på marken så är det inte längre ett problem för mig. Skräpet som ligger där är ett problem som någon annan har betalt för att ta bort!
Så ser jag på detta nedskräpningsproblem.
Hur många gånger har jag sett detta, mitt svar blir "hundratals ggr"
Den bästa vyn ut mot Calderan på Santorini ser fin ut på korten, men kolla ned på sluttningen mot vattnet, du ser säkert ett utslitet handfat eller något annat överblivet skräp/skrot liggande i gruset!
Fy fan va greken är en lortgris! Ursäkta att jag skriver så men så är det tyvärr i verkligheten.
Lyckligtvis så har jag förmågan att titta lite uppåt när jag glor på den fina utsikten mot havet och som på Santorini ut över Calderan.
Måtte EU kunna hjälpa till med denna miljöförstöring innan det är för sent. Sätt lite krav på grekerna att de ska ta ansvar för miljön! Utan turister som gillar vackra rena vyer som är äkta kommer deras inkomster dö ut på sikt!
Puss&kram
Yeasou

Oj va jag blev allvarlig i mitt inlägg!

Senast redigerad av yeasou den 2006-06-17 klockan 00:17.
Svara med citat