Trevlig semester, Lena! Fotosemester, skulle jag kanske säga.
Visst är det kul att fotografera.
Senast jag var på semester hade jag med mig 2 minneskort på 512 MB pr. stk. Dessutom hade jag möjlighet att tömma mitt minneskort till CD'skivor ett par gånger eftersom jag bodde privat hos familjen med dator.
Normalt skulle jag vilja säga att ett par minneskort på 512 MB bör räcka, det blir mycket bilder, och sen är det ju ett stort (men roligt) arbete att sortera alla bilderna när man kommer hem.
Det gäller om att passa gott på CD-skivan/skivorna så att de inte går sönder heller, de KAN knäckas.
Nog så viktigt tycker jag också att det är med TVÅ batterier, även om de håller länge idag. Det är SÅ retligt att stå långt "hemifrån" tidigt på en engångsutflykt och så inte ha mer batteri.
Det där med att filma med en vanlig digitalKAMERA, det tar verkligen på minneskortet. Jag tycker det är en bra idé att prova denna finess hemma, och se hur mycket plats det tar, och sen överväga om det är det man vill använda sitt minneskort till. Det är nog bättre att skaffa sig en videokamera till detta, tycker jag. Visst är det kul med små filmbitar, men det är nog mest något man använder kameran till hemmaomkring där man snabbt kan tömma den.
Sen ska man ju tänka på vilken kvalité man tar bilderna på också. Jag brukar ta på en ganska hög upplösning, MEN man har ju möjlighet att ändra det senare om man ser att man behöver mer plats. Då kan man ju ta de sista bilderna på en lägre upplösning.
Hoppas få se några av dina bilder i fototävlingen!
Ha det så gott nere i solen och värmen!