Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Jag kikar i systeminformationen som säger "Sammanlagt fysiskt minne 256.00 MB" och "Tillgängligt fysiskt minne 60,60 MB".
|
Det är alldeles för lite. 195 MB av internminnet är belastat med pgm och du har bara 60 MB att jobba med. Köp 512 MB till om din maskin kan ta det. Minnen av typ Kingston m fl kostar inte mycket idag. Kanske 4 - 5 - 600 beroende på butik.
Citat:
Kan närvaron av ett uppenbart resurskrävande program som Norton vara rent olämpligt om jag har som du säger "så pass lite minne" (lika lite som din) ??
|
Tja, det stjäl ju resurser... Samtidigt måste du ha brandvägg och virusskydd. Behåll pgmet och köp mer minne. Det är inte svårt att sätta i det själv. Kolla annars med butiken där du köper det om de kan hjälpa dig.
Hur mycket du har på hårddisken spelar ingen roll så länge det inte är aktivt. Du kan fylla hårddisken till ca 80% utan att det påverkar prestandan.
Citat:
Tack för ditt tålamod Peter !
|

Här hjälps vi åt!
Nedan citerar jag några datortips från Expressen. Det hjälper dig att rensa i autostarten. Jag mailar även över en betydligt längre tipssammanställning till dig. Kolla även om det finns uppdateringar för maskinen.
"Massor av program startas automatiskt varje gång Windows startas, och varje program som sätts igång tar några sekunder. Med ett tiotal autostartande program kan datorns uppstart ta ett par minuter längre än när datorn var ny. Värst av allt är att programmen inte syns i "autostart"-mappen i startmenyn. Klicka på startknappen och sedan på "kör". Skriv "msconfig" och tryck på enter. Klicka på fliken "autostart" och avmarkera rutorna för de program du inte vill ska starta samtidigt med Windows. Klicka "ok" och starta om datorn.
Besök hårdvarutillverkarnas supportsidor med jämna mellanrum och ladda ned de senaste drivrutinerna. Speciellt nya versioner av grafikkortsdrivrutiner brukar kunna hjälpa upp prestandan en hel del. Dessutom undviker du onödiga systemkrascher och omstarter."
Peter