Grekiska sängar är hemska... brukar komma hem helt ledbruten efter mina semestrar. Detta gäller både hotell och hemma sängar. Vi har i alla fall tagit med oss kuddar och bäddmadrasser till mormor vilket gör det hela lite bättre. Jag kan inte förstå varför de inte använder bäddmadrasser... *suck*.
Vad jag har sett i Grekland så finns det två typer av sängar, den första är av typen som finns på de flesta charterhotell och den andra som har ett slags hönsnätsliknande resår i botten och en skumgummimadrass på denna botten. Den senare är inte så vanlig längre eftersom den är av ganska gammal typ, den kallas för karyola som betyder brudsäng (men i dagens språk betyder ung. hora) och är väldigt roliga att hoppa i. Det börjar komma sådana sängar vi har här i Sverige även till Grekland så klart, men vi får väl se och hålla alla fingrar och tår... (ikea finns ju i Athen och Saloniki)
Men i alla hem jag har varit i så har inget haft sängar av svenskmodell... och jag har sovit siesta (missimeri) i många hem... Gillar mest att sova där de har de gamla sängarna av typ nr två kvar...*gäsp*