Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan
Hej Laura 😀Tack för episteln, vi är tacksamma! Förstår det där när texten försvinner, men att du tänkte på oss när ni är på härliga Karpathos är fint. Blir avundsjuk på att du blir ihågkommen av alla, du måste gjort ordentligt avtryck på ön !  . Roligt du skrev om att prata med städerskan, det känner jag också igen.
|
Vi har ju åkt hit regelbundet i 22 år vid det här laget, så man har hunnit lära känna rätt många människor. Men två händelser har varit rätt speciella.
Ett år fanns det en ny servitör, Aris, på La Corte och en dag kom han och sa att han mindes mig sedan tidigare. Han hade serverat Riitta och mig på Athinon Arena i december när vi var där och såg Antonis Remos! Jag funderade länge över hur han kunde komma ihåg just oss. Men det kan ha haft något att göra med vännen Vasilis, som har kusiner precis överallt. Han var i Aten samtidigt som vi för att träffa en kusin som var halsläkare. Vi tog en fika tillsammans och berättade att vi skulle gå på Remoskonserten. "Varför har ni inte sagt det tidigare? Jag har ju en kusin som jobbar där!" Så han ringde kusinen och talade om att vi skulle komma ... Så när vi kom dit möttes vi av denne kusin som visade oss till vårt bord. Det var inte tillräckligt nära scenen, tyckte han, så han vinkade på ett gäng vitklädda unga män som flyttade om borden så vi kom närmare.

Kusinen var chef över blomsterflickorna, tydligen. (Om man uppskattar artisten kan man köpa en korg med nejlikor att kasta upp på scenen.) Så fick en blomsterkorg också. Det kan vara det ståhejet som gjorde att Aris kom ihåg mig.
Den andra gången var några år senare. En kväll på La Corte såg jag en servitör gå förbi med något rosa med tomtebloss i. Jag pekade på det glaset och sa till George, ägaren, att jag ville ha en likadan, vad det nu var, "but skip the fireworks!"

Det visade sig vara en Frozen Strawberry Margarita, jättegod.
Hopp två år framåt i tiden. Året emellan blev det inget Karpathos, men nu hade det blivit av. En kväll då Fred inte mådde bra lät jag skicka upp en gyrostallrik till honom från Apse Svise medan David och jag gick ner och åt middag. Efteråt gick vi till La Corte där David beställde en glass och jag en Gin & Tonic. När vi fick våra beställningar sa servitören till mig: "Jag tycker mig minnas att du inte gillar fireworks, men jag tog med mig ett par ändå för säkerhets skull."

Och på brickan låg två tomtebloss. Vi satte dem i Davids glass och tände på dem. Men HUR kunde han komma ihåg det efter så lång tid? Han måste ju ha serverat tusentals kunder i mellantiden!
Karin
förundrad