Bilen, ja. Den skulle levereras till hotellet klockan 8.15 torsdag morgon hade Kostas sagt. Men redan onsdag eftermiddag fick jag en fråga om jag kunde ta emot den tämligen omgående då de hade många leveranser att hinna med på torsdagen. Givetvis utan extra kostnad. Tja, inte gjorde det mig något, så han kom över med bil och kontrakt och fick betalt. Nästa morgon hörde han av sig och bad om ursäkt. Han hade tagit för mycket betalt, så kunde han komma över direkt med det överskjutande beloppet? Visst. Ett par minuter senare hördes en diskret knackning på dörren och där stod Kostas med en dagshyra i kontanter i ena handen och en presentask i den andra. Asken innehöll nio stycken karpathiska baklavas, alldeles nybakade och fullkomligt delikata!
Torsdag morgon inleddes som vanligt vid poolen, och till lunch skulle vi inviga bilen. Gjorde en lagom lång tur för att känna in växlar och pedaler, så vi for till Taverna Rina på flygplatsrakan för att äta lunch och träffa Manolis med familj. Och lilla vovven Bella. Hade en lång, trevlig pratstund där vi konstaterade att vi inte blev yngre, och att vi har varit vänner i 20 år nu, ända sedan han jobbade som servitör på Syrtaki in the Garden, sedan länge saligen insomnad och mycket saknad. Länge var det alldeles tomt förutom massor av katter. I några år var det en latinamerikansk restaurang där, men nu står det skyltar med "Uthyres" på dörrarna.
Dagen därpå var jag totalt inparkerad och kunde inte få ut bilen, så då fick vi helt sonika hålla oss på hemmaplan. Lördag morgon gick det bättre. Efter frukost packade vi in oss och åkte till Finiki för en dags strandliv. Det var bara en handfull människor på stranden när vi kom, så vi kunde fritt välja var vi ville lägga oss. Två solsängar, ett parasoll och tre flaskor vatten, 20 Euro för en dag. Inget ytterligare för den extra solsäng som plockades fram åt David. Härligt att bada i havet, men vi hade tydligen inte grundat ordentligt för det brände ordentligt på ryggar och axlar. På vägen hem stannade vi vid supermarketen och köpte After Sun, och jag påmindes om en gång för några år sedan då vi gjort detsamma och jag kom i samspråk med kassörskan om diverse huskurer mot solbränna. Olivolja skulle vara bra, sa hon. Och gurkskivor skulle lindra. Och tomater ... "together?" frågade jag. "Oh no, you're not a salad!"

Idag är det Davids födelsedag, och han ville luncha på Under the Trees, så vi åkte dit. Kostas orkar inte elda upp vedugnen längre, så det fanns inga långkok. Tyvärr. Krabbsalladen var inte lika god och välgjord som tidigare, men favan var helt fantastisk. David fick en enorm fläskkotlett som han sa var bra. Jag åt friterad torsk. Mycket god, men alldeles för stor portion. Herrarna hjälpte till. Fred åt en grillad bläckfisk som han gillade. Fick en bra pratstund med Kostas, som sa att han försökte gå i pension, men det var för tråkigt att sitta still, så han brukade komma ner till tavernan då och då. Så glad att få se honom igen.
David har ännu inte bestämt var han vill äta middag, bara att han vill få sin vanliga födelsedagsbananasplit till kvällen. Med fyrverkerier.
Karin
nu med röd bil