En annan dag här på Tilos
Den här morgonen är min man på vandring upp till det lilla kapellet Ágios Andónis strax ovanför staden Livadia.
Någon timme senare vandrar jag upp till bageriet, därefter ner till affären för att köpa en flaska vitt vin till kvällen.
-Har du köpt rödvin säger min man när han senare får syn på vinflaskan, du som inte dricker rödvin. Jag stirrar på flaskan, sen på min man.
-Jag trodde det var vitt vin. Det fanns bara två flaskor kvar så jag köpte båda.
Med läsglasögon på studerar jag etiketten med den färgglada fågeln och läser: red dry wine. Synar flaska nummer två som är lika röd och torr = dubbelfel.
Men fel kan bli rätt.
Vinet lätt och okomplicerat: inga muskler, ingen ekfat, inga sträva tanniner som får saliven att försvinna och läpparna att fastna på tänderna - som att äta riktigt mörk choklad. Ingen doft eller smak av: läder kaffe tobak stall tjära eller choklad. Plötsligt känner jag doften av tobak ~~~ men som visar sig komma från balkonggrannen.
Det grekiska vinet heter Filoxenia Φιλοξενία och betyder gästfrihet. Priset 4 euro fick både mig och plånboken att le.
|