Citat:
Ursprungligen postat av Kajja
C@nny, ni har ju varit i Votsalakia flera gånger. Känner du till Pelagos hotell? Det ser väldigt mysigt ut och ligger i princip på stranden.
Har ni nåt annat favoritboende att rekommendera?
Undrar åxå hur sträckan mellan Votsalakia-Pythagorion är att köra? Serpentinvägar?
/ Kajja 
|
Hej Kajja,
Bra att Susie svarade. Jag har inte koll på Pelagos, mer än läget i byn. Jag hade nog dock valt bort det hotellet iom att stranden blir något bättre längre västerut, inåt byn.
Hotellen som vi har bott på i byn är följande:
2025, Alexandra. Hotellet ligger centralt, utefter vägen omedelbart nära där läkaren i byn håller till. Superbra rum på våning 2. Jag mailade innan och blev bönhörd. Rummet låg ovanför genomfartsvägen, men nästan bara gående. Helt tyst nattetid. Skugga på balkongen på morgonen och på kvällen. Utsikt mot havet mm. Om man däremot hamnar på andra sidan, mot poolen, så såg det lite tråkigare ut. Biluthyrning på hotellet
2024, Nicolas. Lite längre att gå om man skulle in till de centrala delarna av byn, men ok. Lugnt och tyst även här. Mycket trevlig familj som äger hotellet. Vi bytte rum från markplan till våning 2, och fick en jättefin 2-rummare. Biluthyrning i anslutning till hotellet.
2023, Albatross. Ligger i början av byn. Inte långt från Pelagos. Bra boende, men lite långt att gå kanske. 2:a våningen som vanligt, och det var bättre, men balkongen hade ett sämre läge och gick ej att nyttja som vi brukar.
1997, hotell nära Votsalakia hotel. Vet ej om de har bytt namn? Men nära taxistationen i den bortre (västra) delen av byn. Jättefint lite större hoellområde med 3 pooler, men väldigt tyst och lugnt. Vi hängde oftast på Psili Amos 2, iom att det utgick en shuttle från hotellet varje morgon.
Jag hade valt Alexandra igen om jag hade fått samma rum som i somras.
Gällande vägen från Votsalakia mot Pythagorion så är huvudvägen lite läskig att köra om man är lite höjdrädd (som jag). Det är ingen fara att sitta i en buss..... Men det gäller bara en del av vägen.
-Därför kör jag norra vägen mot stan när jag åker däråt. Det är en jättefin tur, och man kan göra en avstickare upp till någon av bergsbyarna på vägen oxå. Vägen upp till Manolates var inte rolig sista 3-500 metrarna. Men det finns en annan bergsby i närheten som är lättare att ta sig till om man har problem med svindel....
//Conny