Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
Har fått svar, reser med Sterling till Athen, se nedan!
[LEFT]"Man kan desværre ikke forudbestille på ruteflyvninger indenfor EU.
Mvh MMM trading"[/LEFT]
|
Att man inte kan göra det på Sterling måste vara deras eget beslut, eftersom man kan göra det hos andra flygbolag. Den servicen kanske kostar för mycket, eller tar för mycket plats och vikt. Eller så får inte Sterling så bra priser från grossisterna att det lönar sig...
Att man inte får köpa alkohol på flighter inom EU från Sverige beror på det Svenska Monopolet. Alkohol i Sverige får endast försäljas av Systembolaget. Trots att man befinner sig på internationellt område när man gått igenom passkontrollen. Mycket märkligt. Det är någon liknande statlig bestämmelse som säger att man inte får köpa tobak.
Så länge EU accepterar att Sverige får ha kvar sitt monopol så lär det förbli så här. Även om jag tycker att det är löjligt. På ett sätt är det, om än litet, ett handelshinder som EU borde titta på.
Det går dock alldeles utmärkt att handla om man flyger från Kastrup eller Helsingfors tex. Det man köper där är dock beskattat i landet. Det finns ingen taxfree inom EU idag! Sedan kan man ju kalla de billiga priserna vad man vill, men alla varor för utförsel skall vara beskattade i landet de är köpta. För att inte behöva skatta, när man för in det i nästa land.
Samtidigt tycker jag inte att det spelar någon roll på nervägen. Det kostar lika mycket, eller mer, på flygplatsen nu än i Grekland. Det är ju bara att slänga in väskan på rummet och rusa iväg och handla om man är törstig...
Hemresan är en annan historia. Priserna är ung. samma om man handlar i butik eller på flygplatsen. Utbudet kan ju dock skilja. Men köper jag i butik och packar i väskan (vilket man inte får!) så påverkar det vikten. Väntar jag och köper på flygplatsen så finns risken att jag kraftigt överstiger vikten för handbagaget... Vilket kan orsaka problem när jag ska boarda planet.
Hur man än vänder sig så sitter den där bak...
Det bästa måste ju vara att flyga med ett bolag som kan leverera på planet på väg hem! Då kan de ju inte protestera mot vikten på handbagaget i alla fall...
Oavsett om jag reser med ryggsäck eller väska så packar jag ned en extrabag. Typ tunn sportbag eller varför inte en "IKEA-påse". På hemresan stoppar jag den i handbagage-ryggan så att den är tillgänglig. Då kan jag enkelt bära det jag köper på flygplatsen och ev. på planet. Det kan ju bli "många" plastpåsar, men kan man placera alla i en väska är de ju lättare att bära...
Peter