Sv: Nu är det nära …
🦟 Grekiska myggor promenerar på min mans nerv 🦟
Jag vaknade en natt av att han steg upp och började klä på sig.
-Varför tar du på dig en tröja när det är så varmt inne frågade jag.
-Nu kan dom inte bita mig på ryggen svarade han och kröp tillbaka ner i sängen. Min man som aldrig blivit myggbiten har nu blivit en myggmagnet. Sedan den natten sover han iklädd tröja insvept i lakanet och flugsmällan under huvudkudden. 🦟
Om natten lyser en ilsken röd lampa i ett av vägguttagen. Inuti finns en liten tablett -googlat - som vid värme utsöndrar något myggen inte gillar, som får dom att undvika området och flyga en annan väg.
Jag har någon gång hört att även djur kan få blodtrycksfall och tänker: kanske de små blodsugarna drabbats av yrsel under sin jakt efter en flyktväg och landat på min mans rygg där dom tankat nytt blod. 🦟
Läser högt efter att ha googlat på mygg och knott; båda mest aktiva runt skymning/natt och runt midsommar. Mygg sticks och suger blod. Knott biter och suger blod. Svidknott 2 mm långa och smalare med tre streck på vingarna, biter och suger blod och är sommarens värsta plåga då de kommer i mängder. Sandmygga ca 3 mm lång med långa smala ben och vingar. Öppnar huden med sitt breda munverktyg och kan vara smittbärare för olika sjukdomar.
När nu skymningen sänker sig över ön går min man runt som en levande reklampelare för myggmedel. Meningen är att han ska lukta illa för att avskräcka mygg och knott vilket tydligen fungerar.
Tyvärr fungerar det även på oss kvinnor.
|