Sv: 2 veckor på Limnos
Svar på Jannes fråga om vinet från Limnos. Har bara provat husets viner än
Tycker det är mycket att beställa in en hel flaska på 2 personer
Men vi ska köpa hem till boendet och pröva. Träffade några som varit på vingård och vinprovning. Tyckte rosévin var bäst. Jag återkommer
Idag vaknade vi till en kylig morgon, bara 15 grader på uteplatsen och lite mulet. Blev frukost inne.
Vi åkte upp till Agios Ioannis, några km norr om Myrina. Stannade och gick en liten runda. Mysig fiskrestaurang nere vid stranden inbyggd i häftiga klippor. Synd att den ligger så långt från Myrina, inget promenadavstånd.Målet för dagen var
först Gomata med öknen. Passerade Kaspakas, Kornos och Sardes. Dafi och Katalakko, där vi stannade och gick en promenad i en liten by som klättrade efter bergväggen. Där skulle finnas en kafenion, men den var stängd. Verkade vara för tidigt på säsongen för många av tavernorna i de små byarna var tyvärr
stängda. Fortsattepå vägar som Catlady skulle gilla ner mot Gomati. Susra biten ganska dålig grusväg. Och där, mitt ute i ingenstans hittade vi Xhrisos Ammoudies, café och snackbar. Kaffe och sandwich satt bra. Jättefin liten oas med massor av blommor och en trevlig dam som drev
stället. Med nytt mod fortsatte vi några kilometer till Gomatis Sandöken
Häftig upplevelse. Tavernan nere vid
Gomati beach hade heller inte öppnat för
säsongen.
Tillbaka ner till Dafni, där vi svängde av
mot Atsiki. Vacker väg med utsikt över
slätter med många vinodlingar. I Atsiki svängde vi av mot Faraklou geological park. Riktigt bra skyltad väg, men smal och krokig grusväg. Man fick ta det väldigt försiktigt. Men Faraklou geological park var verkligen en upplevelse. Otroliga lavaformationer. Såg ut som sand men var sten
Tillbaka till Atsiki igen och ner mot flygplatsen och hemåt igen. En fin dag med många naturupplevelser. Soligt, ganska blåsigt och lite över 20 grader.
På kvällen gick vi till en taverna nere vid Richa Nera, bara 5 min från oss. Vegetarisk mat, gurk- och tomatsallad och fyllda tomater och paprikor, halv kanna rött av husets vin.
|