Visa ett inlägg
Gammal 2024-11-26, 21:48
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: Vilka är dina tre favoritböcker som handlar om Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av abaas Visa inlägg
Två favoriter som väl inte är överraskande: Göran Schildt: I Odysseus kölvatten och Staffan Stolpe: I skuggan av en liten ouzo.
Men sen vill jag slå ett slag för en bok från 1888 (jo!): Julius Centerwall: Från Hellas och Levanten Strövtåg till lands och vatten.
Centervall var rektor och riksdagsman och reste bl.a. i Italien och Grekland.
Stolpe har ett kapitel i sin bok som handlar om honom s.123ff: En kväll hos Schliemann.
Jag citerar Stolpe "Att Centerwalls bok har överlevt...kan den tacka författarens noggrannhet, goda humör och spiritulla språk för.Med stora nypor gammaldags humor kryddar han sina kraftigt generaliserande observationer."
Vad roligt med en "nygammal" kalimerian som hittat hit! Och nya tips tages tacksamt emot; Jag vill bara säga att jag nu från biblan har beställt Julius Centerwalls " Från Hellas och Levanten" från 1888. Coolt med en så gammal bok.

Även boken om "Kreta : erövring och motstånd " har jag ställt mig på kö på, den du tipsade om Janne. Det ska blir intressant. Och hade det inte varit för Kalimera hade jag nog inte läst många av de böcker som omtalas här. Eleni, alla böcker med ouzo i titeln. Hislops osv.

Men de bästa? Svårt att säga. Romaner eller reseskildringar, tycker det finns en skillnad. Omläsning kanske är ett tecken på ifall boken höll för att läsas om:

Göran Schildts Dianas ö. Andra ggn läste jag den ur det perspektivet att jag hade hört att Lerosborna hade åsikter om hur de beskrevs av Schildt. Odyssevs kölvatten har jag försökt läsa om, men det räckte en gång. Underbart soldränkt bok annars.

Sinuhe egyptiern, som visserligen inte alls handlar enbart om Grekland, men den skildringen av Kreta fäste sig oerhört i mitt unga sinne. Tål omläsning många ggr.

Spela för mig Zorba av Kazanzakis. (Gillar fler av hans böcker, de är inte så lättillgängliga som t ex Hislops men det är mödan värt att försöka.)

Rolig tråd. Fler tips?

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat