Visa ett inlägg
Gammal 2024-09-14, 15:29
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Lördag
Ännu en dag med 26 grader på morgonen. Tror inte det varit svalare på hela natten.
Vi åkte mot Karkinagri straxt efter 10
Ny väg, ett EU-projekt. Krokigt och backigt men bred och fin. Tydligen missade vi det som står i Kalimeraguiden, kepshuset och nunneklostret Mauriano, eftersom vägen nog är omdragen.
Före Karkinagri är naturen helt otrolig. Klippblock i fantasifulla formationer, höga berg, stensluttningar, så vackert och imponerande.
Vi fortsatte efter Karkinagri på smal, krokig grusväg efter kusten till den lilla byn Trapalo. Där skulle Catlady varit med. Enligt Niko, vår värd var det helt okay att
köra där, men hade jag vetat hur den var hade jag aldrig gett mig på det. Klättrade efter klippkanten utan skyddsräcken.
Hade hoppats äta lunch när vi kom fram, men tavernan var stängd för säsongen så det var bara att vända åter, 20 minuters skumpande till Karkinagri. Enligt Google
Maps skulle den vara öppen, men det kan
man tydligen inte lita på.

Karkinagri däremot var fint. Vi körde ner till stranden och åt greksallad och get i ygn på rest. Karakas. Hade gärna suttit längre och njutit av utsikten och svalkande vind, men överfölls av hemska getingar, stora som bombplan. Fick ett fat med rökelse, tror det är kaffesump som brinner och det häll dom borta ett tag men sen kom dom med förnyad styrka. Det var bara att betala och gå. Gick en liten runda i den lilla hamnen innan vi vände åter.
Tanken var att vi skulle svänga av upp I bergen vid Kalamos, men det var smal grusväg men det fick vara nog med det för den här dagen. Klockan närmade sig 3 så det var skönt att komma hem och ta det lugnt. 29 grader på uteplatsen i skuggan.
Kerstin
Svara med citat