Visa ett inlägg
Gammal 2024-07-08, 13:11
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: 70-talets tv-serier - en bektraktelse

Så roligt Netwolf, att Kojak-tråden väckte nostalgi! . Jag ska spinna vidare jag med.

Det jag minns mest från 70-talsserierna är att de vuxna var så förtjusta i dem och lät oss barn kolla på dem. Cowboyserier och deckarserier, men hallå, hur kul var det för småtjejer? (Min pappa brukade kalla dem "mordfilm". ) Och det var väl då vi hade fredagsmys. Men det var mysigt att föräldrarna var avslappnade, och vi åt geléhallon och frasnötter, en slags karameller med nötsmak.

((Jag var hästtokig 🏇🐴🐎så jag hängde i stallet under den där tiden. Gick och la mig tidigt för att gå upp tidigt. I stallet var det High Chaparall på riktigt! ))

Men under somrarna gick det "rysare" på lördagarna. Tror jag minns det som lustfyllt rysligt. Men, de där "vattenmelonerna". 🍉 i mänsklig storlek från Yttre rymden anfaller, hur läskiga var inte dom? Eller Skräcken/ Monstret i Lagunen? Idag skrattretande förstås...

Men för att tala om serier, jag minns första Shogun, 🇯🇵🏯🈷️🈂️🧥den kom väl 1980. Då är det kul att se den nya serien av Shogun (2024) som går på Disney nu och jämföra. Å vilken skillnad! Mycket mer filmat ur japanskt perspektiv. I den tidigare serien var inte ens det japanska talet översatt eller viktigt för handlingen. Men den här serien tar oss verkligen in i Japans historia inifrån så att säga, då producenten och filmteamet till stor del är japansk. Rekommenderas! (Samtidigt som jag längtar till Maestro in blue säsong 3 som ska släppas 2024. Någon gång! )

Men ser om något från 70-talet orkar jag inte, det skulle vara för att se Robert Blake/ Baretta, för hans vita kakadua Fred och replikerna från underbara introt av Sammy Davies Jr ”Don’t do the crime if you can’t do the time” (Don´t do it)

Lyssna på introt till Baretta: https://youtu.be/5HNWhVXcjV8?feature=shared
Det tar en tillbaka...

/Getpinglan
🐐🔔

Senast redigerad av Getpinglan den 2024-07-08 klockan 13:28.
Svara med citat