En fundering som jag gjorde lite research på är efter alla debatter om överturism, i såväll Grekland som Rom som varit på radion om denna vecka tex, så satan vad billigt det är resa nu för tiden jämfört med för ca 15- 20 år sen
Fördelen med att vi var nogorlunda moderna även för 15-20 år sen är att man har ju kvar biljetter mm , så jag tog en djupdykning
För 17 år sen åkte jag ensam till Grekland och öluffade lite, biljetten tor till Aten med byten båda vägarna och riktiga fakirflyg, dock inkl baggage, betingade 3.400 kr, såklart svårt säga om de var de biligaste att uppbringa, men jag misstänker såväl avgångar som datum var noga valda med tanke på plånboken då
idag kostar samma resa också i september men direkt 5.600 kr för två (2.800 kr per person) när jag bokade , direkt och med baggage, så vi jämför ju nästan äpplen med päron också) hade jag köpt två biljetter för 17 år sen kosta de ju då 6.800 kr för två. Eller...
...Men vad har vi glömt... justdet ja inflationen! vi måste ju justera för inflation, 6.800 kr år 2007 är idag 9 725,73 eller 4862 per person då alltså
Men hotellen var billiga säger ni, jo visst de var de absolut, bodde för 25 euro per natt i ett källarrum på Naxos tex , men vad är så infaltionen, jo 32.50 skulle samma rum kosta idag då justerat med inflation , och här pratar vi nog enklast enkla ovan hostel i princip
Tyvärr har jag inte koll på matkostnader eller mer sparat så långt åter, men det går inte komma runt att det blivit så ohyggligt billigt resa, inte ens att priserna ju nu ökat efter pandemin så är de ens o nosar på vad det kostade när jag var hyffsatt ung, framförallt med flyg, men även hotell, vi ska bo på fina med frukost, havsutsikt osv och inget kostar över 100E per natt nu i år
bara en tanke som slog mig i samband med en intressant tråd att skriva reflektionen i