Visa ett inlägg
Gammal 2006-05-21, 17:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Eurovision-vad tycker ni?

Vi satt som sagt och zappade rätt friskt men på slutet så kollade vi lite mer eftersom jag hade ett vad. (På sluttampen fick jag tillbaka hälften av vad jag satsat i alla fall... ) Jag tyckte att både de Grekiska värdarna och den svenske kommentatorn blev tystare och tystare när visade sig att Finland skulle vinna.

På slutet så var det en dans- och sång-uppvisning om Grekisk musik. Och då kläcker den svenske kommentatorn ur sig att "det är väl ingen kioskvältare".... Jössös vad jag blev förbannad! Vem är han att avgöra vad jag/vi tycker om för slags musik. På KALIMERA idag är det närmare 2000 medlemmar varav många är intresserade, och vissa väldigt kunniga, om Grekisk musik.

Hur många som bara läser här utan att registrera sig vet jag inte, men en kvalificerad gissning är att det är 3 - 4 gånger så många. Minst. Och jag tror nog att många av dem gillar Grekisk musik också. Så ska vi inte glömma de 100.000-tals svenskar som åker till Grekland årligen. Vissa anser säkert att musiken är ett besvärande gnissel, andra tycker att det OK eller t o m njuter av den och tycker att den förhöjer resan.

Men att höra en kommentator på svensk TV uttrycka sig så nedlåtande och förklenande om ett annat lands musikaliska tradition får det att "vända sig i magen" på mig. Jag blev riktigt arg... Och det hade gällt även om det varit ett annat land än Grekland... Att en säga en sådan sak i en av våra sk Public Service-kanaler borde vara straffbart... Jag vet inte vem det var, och jag vill inte veta, för om jag skulle råka träffa honom hade gjort mig olycklig. Och honom också....

Peter
Svara med citat