Citat:
Ursprungligen postat av Masse
Birgitta!
Det här med assistans på flygplatserna låter ju väldigt smidigt och bra om man har lite svårt med förflyttningar mm. Blir lite nyfiken.
Själv är jag nu mycket bättre, men inte helt i skick att resa ännu.
Men jag hoppas att den tiden kommer. Kanske kan det då vara bra att veta hur assistansen funkar. Det kan ju t o m bli avgörande för om och när jag kan resa. Kan du berätta mera?
Vad innebär assistansen?
Vad får man hjälp med och vad får man inte hjälp med?
Var och hur bokar man?
Har det betydelse vilket/vilka bolag man flyger med?
Vad kostar det?
Något mera bra att veta?
Masse
|
Om jag ska ta det från början och som jag över tid har luskat fram.
Man bokar assistans på det flygbolag man åker med och det meddelar flygbolaget till flygplatsen (till exempel Swedavia). Det är alltid lättast att göra detta samtidigt som man bokar biljetterna. Man kan boka detta fram till 48 timmar före planet lyfter (men det går bra att boka senare har jag erfarit)
Det är helt kostnadsfritt.
Man får ta med sin egen rullstol annars tillhandahåller flygbolaget rullstolen och den kommer samtidigt med assistansen.
Man säger till vid incheckningsdisken "att nu kommer jag som ska ha assistans" eller så finns någon infodisk att prata med.
Man får hjälp med allt! Checka in, gå genom säkerhetskontrollen och sedan hela vägen in till den plats man har i flygplanet. Jag fick vid två tillfällen (en på Arlanda och en i Aten) åka sky lift upp till ingången till flygplanet. Vilket var överservice för mig, men är bra om man inte kan gå trappstegen upp till flygplanet.
Vid framkomsten får man hjälp direkt från flygplanet och ner till bagagebandet och hela vägen ut ur flygplatsen.
Alltså, man får hjälp med allt! Och medresenär följer med dig också hela tiden, även i sky liften!
Birgitta.
Några bilder när jag satt och väntade på färjan som skulle ta mig från Amorgos till Naxos.
Små konstverk.
Fint träd på taverna Mythos.
Ny Scopelitis-tröja inköpt.