Sv: Och sen..
Tack för alla glada tillrop jag får efter mitt korta inlägg här.
Jag tror som många av er andra att årstiden kan påverka att det blir färre inlägg. Men samtidigt är i alla fall jag nu inne i en period där jag funderar över hur nästa års resande kan tänkas se ut. Och självfallet finns Kreta med i bilden.
Vi (min fru och jag) bor ju i Skellefteå, som just nu genomgår en omfattande utveckling, främst pga av batterifabriken Northwolts uppstart. Det flyttar in rätt mycket nytt folk, vilket känns bra. Jag trodde också att resebolagen skulle se detta, men så verkar det inte bli - åtminstone än.
Apollo kör härifrån till Kreta i höst, TUI har ca en avgång per månad, men med bara möjlighet till en veckas vistelse på vår fina semesterö. Väldigt futtigt, trots att vi vet att många från Umeå och Luleå båda 13 mil bort ofta åker med avgångar härifrån pga av att vår flygplats erbjuder gratis parkering under semestervistelsen. Rätt ovanligt faktiskt!
Vi kan ju självklart åka de 13 milen söderut till Yannis (Birgittas) Umeå eller norrut till Luleå. Men det känns lite jobbigt och onödigt. Nej, skärpning alla resebolag, inse vad som händer i Guldstaden.
Vi har besökt Platanias ca 10 gånger och oftast bott på Varouxakis en bit upp mot gamla delen av byn, där vi tycker det är mysigt och bra utsikt. Dessutom har hotellet ett fantastiskt värdpar, Silvia och Georgios, som vi trivs bra med. Däruppe finns det också ett antal fina restauranger på nära håll.
I Agia Marina har vi bott på Caldera Village, som vi gillar. Har också ett antal favorittavernor där i närheten. Eftersom vi inte direkt är några som ligger oh pressar på stranden, väljer vi hellre hotell en bit upp på höjderna. Därifrån är det även närmare till fina vandringsstråk på södra sidan om stora motorvägen.
Vi åker dessutom alltid till Kreta på senhösten eller tidigt i maj.
Som det ser ut nu lutar allt mot en resa i slutet av september och då blir det alltså med Apollo, som är enda alternativet från vår stad. Så då tar vi gärna emot tips på bra boenden ur Apollos utbud i dessa två fina byar.
|