Visa ett inlägg
Gammal 2023-10-28, 17:58
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Drömresan till Meteora och Zagoria

Bilade själva från Parga via Ioannina och Katara-passet till Metsovo (väldigt fin bergsby) och sedan Meteora och Kalambaka. Sedan vidare via Lamia och upp till Delphi och sedan tillbaks till Parga.
Vi kallar det fortfarande för "stora" fastlandsresan... Detta var antingen 1997 eller 2003. Så mycket vi fick se och uppleva på alla dessa mil och platser. Då var inte motorvägen helt klar. Mina upplevelser är gamla nu men landskapet är ju kvar. Minns alltihop med sådan glädje! Ioannina (som vi besökt flera ggr och också sovit över i), Katara-passet med dess fina bergslandskap, Metsovo med sin speciella karaktär och sina vackra träsniderier, klostren i Meteora (helt förstummande), Kalambaka där vi hittade ett mycket bra hotell, Asteria (vet ej om det finns kvar) där träffade vi också ett svenskt par som bilat från Sverige! (Har alltid undrat om det möjligen var Spizeman med fru, länge sedan han fanns på forumet??) Lamia körde vi bara förbi (där "åt" vi mil) ville komma (tillbaka) till Delphi.... Och så, förstårs, Nafpaktos på återresan som jag verkligen gillar. Som sagt, vilken resa och vilka upplevelser........
Rekommenderar varmt bil, det ger en sådan frihet att åka dit man vill. Många säger att de tycker grekiska vägar är "jobbiga" men måste säga att själv tycker jag grekerna på sitt sätt är bättre än svenskar som bilförare så länge du själv minns tre huvudregler: högerregeln gäller alltid (även i rondeller), använd alltid blinkers samt släpp förbi de som kör fortare (de känner troligen vägen sedan länge). Kör själv hellre i Aten än i Stockholm!!
Catlady, som ska leta upp reseanteckningarna och drömma sig tillbaka.......

PS: Yvonne, om du har tid, lust och ork vore det jättekul att få läsa lite om livet i Trikala!

Senast redigerad av Catlady den 2023-10-28 klockan 18:50.
Svara med citat