Visa ett inlägg
  #10  
Gammal 2023-09-01, 11:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 775
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Så underbart att vakna upp i gryningen till en hemvand miljö på hotel
Agios Prokopios! Hit har vi kommit sedan år 1998.

Jag satte mig på balkongen och när det hade ljusnat började dom vanliga förberedelserna för dagen. Repet togs bort runt poolen, man sopade, rengjorde solbäddarna och började förbereda frukosten för dom boende. Så mänga gånger man har sett samma procedur!

Igår startade jag min resa från hotel Avra i Rafina. I arlan vandrade jag den dryga kilometern till färjeterminalen, köpte min färjebiljett och äntrade Ekaterini P. Ja, äntrade och äntrade var det knappast. En besättningsman tog min tunga väska och tog mig stadigt i handen. Hjälpte mig upp för rulltrappan och satte mig i "handikappavdelningen" och sa att jag skulle sitta där tills han kom tillbaka. Så när vi nådde Naxos fick jag och ett par andra åka rulltrappa när alla andra hade gått av. Vilken service jag fick!

Jag tog senare en taxi till Agios Prokopios. Vaggelis hade avskaffat sin chaufför. Jag tror att det beror på att man skriker efter arbetskraft på dom grekiska öarna. Dom har svårt att få tag på några, kanske beroende av den dåliga lönen men även svårigheter att få tag på boende för säsongsarbetare.



Från hotell Avra i Rafina.






Min handikappplats på färjan.




Nu har jag nått Naxos och vilar ut på taverna Relax. Här dinerade ett 50-tal motorcykelåkare och det var mäktigt när dom åkte iväg. Nästan alla hde shorts på sig!



Hemma" på Agios Prokopios! Jag välkomnades av hela familjen, Vaggelis, Effie, två små flickor och Vaggelis mamma och pappa.




Middagen intogs på taverna Spiros på huvudgatan upp till Naxos stad. Retsinan Malamatina som rosè, något som jag aldrig sett. Den var god!




Tavernan mitt emot har alltid kö. Jag skulle aldrig ställa mig i en matkö, i väntan på min tur. En fördel är man bjuds på vin, så att man står kvar. Jag har ätit där en gång, då före klockan 18 när det inte är någon kö. Tyckte att dom var som vanliga tavernor, inget strå vassare. Det verkar vara turister som går dit, kanske dom har fått tips?

Det var allt för denna gång.
Birgitta
Svara med citat