Visa ett inlägg
Gammal 2023-08-25, 22:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Liten reflektion: min senaste heter Börje

Liten fundering kring mat och resor.

Läser ofta om glada resenärer som fixar och planerar för sin resa utomlands. Kan vara Grekland, Spanien, Italien, USA, eller whatever.....!

Ett inslag i planeringen är hur i all världen man ska lösa packningen av all mat som man behöver ta med sig på denna prövning. Hur ska vi få med oss kaviar, knäckebröd, sill, prickekorv, grovbröd, ja ... det är ju ingen ände på allt som vi behöver ha med oss så att vi slipper att sakna den tillvaro som vi är vana vid här hemma och slippa uppleva något nytt. Känns inte särskilt unikt. Många tycks känna så!

Då har jag ett enkelt tips! Stanna hemma! Där finns ju allt som är så svårt att vara utan några veckor. Ät frukosten hemma vid köksbordet och slipp alla prövningar med något nytt.

För mig är det tvärtom. Under några veckor får jag chansen att uppleva något som är helt annorlunda mot det jag annars är van vid hemma. För mig är matkulturen som jag får möta minst halva upplevelsen under resan.
Då äter och dricker jag något som är helt annorlunda än det som jag gör alla andra veckor hemma i Svedala.

Det lustiga är ju att sedan .... när resan är avklarad och slut och vi åter är hemma igen ..... ja då har vi ju ett väldigt jobb med att försöka ta med oss en massa mat och matupplevelser från landet som vi har besökt. Då ska vi ta med hem kryddor, lök, olja, oliver, ost o s v. Tyvärr ofta med mediokert resultat. För det smakar ju inte lika gott hemma som på plats i utlandet.
Så ......
..... varför inte lämna Sverige hemma när vi reser och gå all in och leva med den maten som finns på plats på det stället som vi väljer att resa till?

Masse
som reser TILL maten .... inte MED maten
Svara med citat