Visa ett inlägg
Gammal 2023-06-14, 16:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Jag är en vanemänniska. Jag vill också planera långt i förväg och att allt ska stämma.
Döm av min förvåning när jag upptäckte att SeaJet-färjan inte skulle gå från Naxos till Rafina på söndagen. Hade kollat GTP i mars månad, men mycket kan hända efter det. Så jag bestämde mig att boka lillflyget från Naxos till Aten.

När det gäller det där med vanor. Jag äter frukost på Mythos och middag hos Nikos på Corner. Kan gå till To Kamari ibland och ta ett glas vin och invänta Express Skopelitis. Punkt slut!

Dessa två tavernor känner jag så mycket för. År 2019, ett halvår efter att Arne hade dött var jag i Katapola. Vid två tillfällen föll jag bara i gråt. Det var på Corner och vid andra tillfället var det på Mythos. På bägge ställena tröstade dom mig genom att hålla om mig.

Nikos och hans fru på Corner har haft sin taverna i 35 år. Dom har öppet under hela året. Det är bara 2 tavernor till som har åretruntöppet. Han vet mina vanor, att jag alltid vill ha en liten portion mat, vill ha en kudde på stolen. Det är inte roligt att sitta på repsitsar! Sen har jag mitt eget bord. Alltid! Nikos och hustrun har 3 söner och en stor hund, typ vallhund. Dom två yngsta hjälper till vid servering när dom inte är på skolan.

Taverna Mythos är också ett familjeföretag. Modern jobbar i köket och nu är också sonen utbildad kock. Fadern och dottern Georgia serverar. Georgia berättade en hemlighet, hon ska nämligen gifta sig i november med sin käresta i Aten. Han bedriver ett äggföretag med många höns, så hon kommer att flytta till Aten. Dom ägg som jag har ätit till frukost kommer från hans företag i Aten. Jag hoppas att hon snart får barn, för hon älskar barn som kommer till tavernan.

På bägge tavernorna har jag en fantastisk utsikt över hela bukten och jag får aldrig nog av den!

På återhörande! Birgitta.

Nikos på The Corner.

Georgia och fadern på taverna Mythos.

Från min trädgård.

I väntan på mat på Corner.

Taverna Mythos vid lilla torget.
Svara med citat