Visa ett inlägg
Gammal 2023-06-09, 06:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Ni kanske minns att jag skrev om orosmolnen som hopade sig över Katapola.
Man utreder möjligheterna att bygga ut hamnen samt att bygga en stor väg.

Anledningen är att då finns det förutsättningar att ta in stora kryssningsfartyg och att transportera passagerare till klostret och stora blå med bussar.

Jag har nu pratat med ett par tavernaägare och rumsuthyrare. Alla invånare är emot det hela utom en, borgmästaren. Det handlar bara om pengar och makt. För att bygga en väg kommer man att förstöra naturen och även byggnader. Ingen tjänar på kryssningspassagerare och skulle förstöra genuina Katapola!

När jag reste från Rafina till Naxos såg jag dessa kryssare på redden vid Mykonos, 4 stycken. Det var ingen vacker syn! Inte för mig i alla fall. Idag kommer en mindre kryssare ett par dagar i veckan och ligger ute på redden. Jag skulle vilja säga att dom passagerarna lever sitt eget liv, sä väsensskilt som vi som började som båtluffare.

Här kommer en liten kavalkad med båtar i hamnen. Dom har blivit fler sen april. Nu ligger både badbåten och dagskryssaren vid hamn. Samt många fler segelbåtar. Jag ska även gå över till Xilokeratidi-sidan och titta på alla fiskebåtar.

Birgitta

Dagskryssaren som tar personer till Småcykladerna.

Badbåten som går en gång i timmen till stränder på Amorgos.

Många fler skutor nu än i april.

Olympiakos båten, som är så populär att fotografera.

Den har nu fejats upp och fått nya flaggor. När jag var här i april låg den uppe på land för att snyggas till.
Svara med citat