Visa ett inlägg
Gammal 2023-04-22, 15:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Amorgos i april 2023

Lördag morgon, så stilla och tyst. Många beskriver morgonens promenad till bageriet i härliga ordalag.
Jag går till mitt frukostställe. Har vattnet strax till höger om mig. I bukten kajkar änderna så stillsamt och verkar trivas. I skyn står ett par fiskmåsar alldeles still för att med hökögon titta efter fiskar i vattnet. Jag må säga att jag trivs!

Men,,, lite svarta moln samlas över himlen. Nej inte bokstavligt, här lyser solen från en molnfri himmel.
Vad är det som kanske kommer att hända här i Katapola? Borgmästaren har beslutat att tillsätta en utredning om hur hamnen ska se ut här. Undersöka möjligheterna att kryssningsfartyg kan ankra i hamnen! Snabbt tillkom en protestlista som redan har uppgått till ett par tusen protester.

Borgmästaren vill också undersöka möjligheten att frigöra biltrafik på hamnstritan så att huvudleden går bakom hamnen, men längs med. Det kan vara positivt, men var lägger man vägen? Bakom hamnen finns en hel del hus och sedan börjar berget. Hur dom ska lösa problemet utan att riva massor med hus undgår mitt förstånd.

Lite fler bilder nu från mina korta promenader:

Blå timmen på blåa Amorgos igår kväll.

Birgitta
Svara med citat