Visa ett inlägg
Gammal 2023-01-10, 13:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Älskade Kreta, nu är jag här igen!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är ett rejält oväder på ingång med vindar upp till 9 B!
Ja, äntligen kom regnet! Inte sånt där ösregn, som det brukar vara utan häftigt duggregn då och då. Det är väl det bästa regnet, för det hinner gå ner i jorden istället för att forsa ut i havet. Jag har faktiskt varit här på Kreta i 28 dagar och det var först idag som den kom. Det känns ljuvligt skönt och jag glädjs och tänker på melodin "Dancing in the rain".

Nu tänker jag berätta om mitt stamlokus här, Waters Edge Cafè. Jag äter ju både frukost och middag här. Orsaken är att jag inte vill gå hem från någon taverna i mörkret på kvällen. Jag har lite dålig balans och är väldigt rädd för att ramla.

Det är inte lika mycket turister här på kaffeèt som tidigare år. Det gillar stamkunderna, som återkommer varje dag. När veckans reklamblad kommer går den runt bland alla, likaså om någon har med sig en tidning. Någon annan kommer med kött eller fisk, som Katerina får tillreda. Det äts antingen här eller så är bara Katerina deras kock.
Ett par av stamgästerna har sin egen kaffekopp. Man märker nu att det ska vara val i Grekland i år, men det är ännu inte bestämt när det ska ske. Diskussionerna är delvis höga, men det handlar också ofta vad som sker globalt, jag hör ibland, amerikana, afghanistan o.s.v.
Dom stammisar som dricker retsina blandar vinet med cocacola eller sprite! Men dom flesta dricker raki.

Här känner man som att man en i en familj. En kväll satt bara tre grekiska gentlemän och jag och jag kände en stor samhörighet med dom. Dom delade på en meze, som jag har lagt ut en bild på. Jag hade redan ätit. Katerina la en hoper av potatis i den vedeldade ugnen, som vi sedan delade, både jag, gubbarna och Haris familj (sonen, Katerina och Haris). Radion spelade lugn musik och det kändes bara så underbart!

Lite bilder nu, sen ska jag gå ut och sjunga i regnet!

Birgitta

Svara med citat