Ämne: Väder öarna
Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2022-07-17, 11:03
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: Väder öarna

Syros är en ö som saknar större områden med skog, egentligen tämligen befriad från skog generellt skulle jag vilja säga. Så man kan säga att Syros nog har en mindre risk för större bränder i markerna då naturen där är ganska karg mestadels. Givetvis kan annat än skog brinna men som sagt med "mindre" omfattning enligt min bedömning.

Min erfarenhet är att värmen givetvis kan vara rätt så påtaglig nu under högsommaren. Jag har upplevt 35-40 grader under flera dagar i rad, flera gånger under 5 resor till Syros så detta kan vara väldigt pressande för den som inte är van. Och jag förstår inte din fråga "finns det risk att bränderna sprider sig till Syros och Kreta"? En brand på en ö sprider sig ju inte till en annan ö.

Enligt Apollos information om deras resor till Syros mellanlandar man på Santorini varvid båttransfer med stor färja sker inkl. övernattning på Santorini. Funderar du allvarligt på charter till Syros gör du klokt i att kontakta Apollo då de anlitar bl.a SAS för dessa flygningar. Jag har sett på flightradar24.com (flygtrafiksidan i realtid) att SAS faktiskt flyger någon gång i veckan till Santorini trots pilotstrejken men även andra bolag flyger Arlanda-Santorini nu i sommar.


/ Hasse
Svara med citat