Idag för exakt två år (23 februari 2020) sedan skrev jag om Covid-19 på Kalimera för första gången. I första inlägget om viruset skrev jag så här:
Citat:
”Jag läste i The Guardian idag om en undersökning som gjorts i Storbritannien. 31 % av de tillfrågade (drygt 2000) svarade att de funderar på att låta bli att resa utomlands om virusutbrottet fortsätter som det gör idag. Och det var innan det visade sig att många har smittats i Italien. Idag hörde jag även på Dagens Eko att det börjar komma avbokningar på resor till Asien, och då gällde det resor från Sverige.
Jag tror att coronaviruset kommer påverka vårt resande, men reservation på vad som händer framöver. Men om smittan sprider sig till Grekland också, och det vore konstigt om den inte gjorde det, så lär det få följder på vårt resande till Grekland.
Hur tänker ni andra? Går ni i tankar om att inte resa till Grekland eller andra länder i år?”
|
Den 26 februari 2020 fick Grekland sitt första fall och sedan dess har det bekant hänt ganska mycket. När jag idag läser kommentarerna i början av den långa tråden är det bara att konstatera av vi var många som var tämligen naiva. Men vad visste vi? Ingen kunde då ens tänka sig hur farligt viruset var. Som det ser ut nu verkar det gå åt rätt håll. Tyvärr har vi nu fått annat att oroa oss över.
Denna tråd är idag är en del av vår nutidshistoria och mycket intressant att läsa.